امروز چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
۱۲:۵۷:۰۶ - پنج شنبه ۳ آبان ۱۳۹۷
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
ثبت بالاترین رکورد زیان در صنعت خودرو
شعار سال: شرکت ایران‌ خودرو تحت‌تأثیر کاهش مقدار تولید و فروش در نیمه نخست امسال ۲۵۶۷میلیارد تومان زیان کرد. درصورت تداوم این روند تا پایان سال مالی جاری ایران‌خودرو مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت خواهد شد. این برای نخستین‌بار در طول نیم‌قرن فعالیت ایران‌خودروست که این شرکت مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت می‌شود. طبق ماده ۱۴۱قانون تجارت، سهامداران […]


شعار سال: شرکت ایران‌ خودرو تحت‌تأثیر کاهش مقدار تولید و فروش در
نیمه نخست امسال ۲۵۶۷میلیارد تومان زیان کرد. درصورت تداوم این روند تا پایان سال مالی
جاری ایران‌خودرو مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت خواهد شد. این برای نخستین‌بار در طول
نیم‌قرن فعالیت ایران‌خودروست که این شرکت مشمول ماده ۱۴۱قانون تجارت می‌شود. طبق ماده
۱۴۱قانون تجارت، سهامداران ایران‌خودرو از امکان انحلال شرکت برخوردار می‌شوند
.

در یک رویداد بی‌سابقه درآمد شرکت ایران‌خودرو
در نیمه نخست امسال به‌شدت کاهش یافت. هم‌اکنون حجم زیان این شرکت به ۱٫۷ برابر سرمایه
آن رسیده است. مطابق ماده ۱۴۱ قانون تجارت، چنانچه زیان یک شرکت به ۵۰ درصد سرمایه شرکت
برسد، این شرکت علنا ورشکسته محسوب می‌شود؛ به این ترتیب چنانچه بر اثر زیان‌های وارد
شده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیأت‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی
فوق‌العاده صاحبان سهام را برگزار کند تا در مورد انحلال یا بقای شرکت تصمیم‌گیری شود
.

در تازه‌ترین گزارش شرکت ایران‌خودرو که در سامانه کدال
منتشر شده، هیأت مدیره این شرکت تأیید کرده که ایران‌خودرو نه فقط در شش ماه امسال
سودی کسب نکرده بلکه در این مدت ۲۵۶۷ میلیارد تومان زیان شناسایی کرده است. این زیان
در حالی به ثبت رسیده که نرخ فروش محصولات شرکت ایران‌خودرو در نیمه نخست امسال به‌طور
میانگین هفت درصد رشد کرده اما به‌دلیل کاهش مقدار تولید و فروش، درآمد عملیاتی ایران‌خودرو
که در نیمه نخست سال قبل ۱۳ هزار و ۳۴۸ میلیارد تومان بود، در نیمه اول امسال به ۱۱ هزار
و ۲۹۰ میلیارد تومان رسیده است
.

گمانه‌های آماری

اکنون پرسش این است که چرا با وجود گران‌تر شدن محصولات
شرکت ایران‌خودرو، درآمد این شرکت کاهش یافته است؟ برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است
که درآمد این شرکت تحت‌تأثیر کاهش تولید و فروش ناشی از افزایش هزینه تولید نزول کرده
است. مطابق آمار‌های ارائه شده ایران‌خودرو، علت اصلی کاهش درآمد‌های عملیاتی این شرکت،
کاهش مقدار تولید و فروش است اما این شرکت به‌طور دقیق اعلام نکرده چرا مقدار تولید
و فروش کاهش یافته، درحالی‌که حجم تقاضا برای خرید خودرو در ماه‌های گذشته به حدی افزایش
یافته که در تاریخ اقتصاد ایران بی‌سابقه است و در تمام پیش‌ثبت‌نام‌های اینترنتی انجام
شده حجم تقاضا چند صد برابر بیش از عرضه بوده است. با این حال برخی کارشناسان صنعت
خودرو معتقدند این کاهش تولید و فروش ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید است که به
کاهش تولید و همین‌طور بهای تمام‌شده تولید منجر شده است
.

شایعات بدبین‌ها

دیروز برخی سرمایه‌گذاران بدبین شایعه‌ای را در بازار
سهام منتشر کردند مبنی بر اینکه ایران‌خودرو می‌خواهد از طریق دستکاری در آمار تولید
و فروش خود، مسئولان نظارتی را برای صدور مجوز افزایش قیمت خودرو مجاب کند. آن ها مدعی‌اند
بخشی از آمارهای مالی در حساب‌های ایران‌خودرو منظور نشده و در واقع نوعی حساب‌سازی
برای دریافت مجوز افزایش قیمت در شرکت ایران‌خودرو صورت گرفته است؛ البته این گمانه
به تأیید اغلب کارشناسان مستقل نرسیده و راستی‌آزمایی آن نیز امکان‌پذیر
نیست
.

هم‌اکنون فاصله قیمت محصولات ایران‌خودرو با قیمت فروش
کارخانه تفاوت آشکاری دارد. شرکت‌های تولید‌کننده خودرو معتقدند نرخ فروش خودرو باید
به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌های تولید، افزایش یابد اما مقامات دولتی که روی نرخ فروش
خودرو حساسند همواره با اعمال نظارت‌های مستمر سازمان حمایت مانع از افزایش قیمت خودرو
شده‌اند. این رویه که به سیاست سرکوب قیمت‌ها مشهور است موجب شده فاصله قیمت فروش یک
خودرو در بازار آزاد با قیمت کارخانه بسیار زیاد شود و حتی در برخی موارد از ۳۰درصد
فراتر رود
.

آمار‌های مالی چه می‌گویند؟

مطابق تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده ایران خودرو که در
سامانه کدال درج شده است، مقدار فروش این شرکت در نیمه نخست امسال نسبت به‌ مدت مشابه
سال قبل ۲۰درصد کاهش یافته و از ۹۵۰۴میلیارد تومان به هفت هزار و ۵۵۷ میلیارد تومان رسیده
است. همچنین جمع کل درآمد‌های عملیاتی این شرکت در نیمه اول امسال به ۱۱هزار و ۲۹۰میلیارد
تومان رسیده که این مقدار نسبت به سال قبل ۱۵٫۴درصد یعنی دو هزار و ۵۰۸ میلیارد تومان
کاهش نشان می‌دهد
.

مطابق صورت‌های مالی شش ماهه ایران‌خودرو، این شرکت در نیمه
نخست امسال برای تولید محصولاتش ۱۲هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان هزینه کرده و با توجه به
اینکه درآمد‌های این شرکت نسبت به هزینه‌های آن کمتر بوده، درنتیجه با زیان مواجه شده
است. پارسال هم مقدار هزینه‌های تولید این شرکت همین مقدار بود، اما با توجه به آنکه
مقدار درآمدها دو هزار میلیارد تومان بیشتر از امسال بود، ایران‌خودرو با زیان مواجه
نشد
.

مدیران ایران‌خودرو در اطلاعیه خود به بورس اعلام کرده‌اند
برخی‌ هزینه‌های عملیاتی این شرکت ۲۸۳درصد رشد کرده و از ۸۹ میلیارد تومان در نیمه
نخست پارسال به ۳۴۲ میلیارد تومان در سال‌جاری افزایش یافته است. آنها در عین حال نگفته‌اند
این هزینه‌های عملیاتی شامل چه مواردی است
.

مطابق این آمارها همچنین هزینه‌های مالی ایران‌خودرو که
عمدتا شامل پرداخت سود وام‌های دریافتی می‌شود، با ۲۹درصد افزایش به ۱۳۴۶میلیارد تومان
رسیده است. این هزینه‌های مالی سالانه بخش زیادی از سود ایران‌خودرو را می‌بلعد زیرا
ایران‌خودرو باید بخش زیادی از درآمدهایش را صرف پرداخت سود‌های بانکی کند
.

شرکت ایران‌خودرو هم‌اکنون ۳۵۰ میلیارد تومان وام از بانک مهر اقتصاد،
۳۰۰ میلیارد تومان از بانک ملی و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک‌های آینده و رفاه (هرکدام
۱۰۰میلیارد تومان) دریافت کرده است. ایران‌خودرو همچنین اعلام کرده قصد دارد ۷۰۰ میلیارد
تومان اوراق رهنی از آذر‌ماه امسال با نرخ سود ۲۱ درصد را منتشر کند که هزینه تأمین
مالی آن ۳۷ میلیارد تومان است. این شرکت همچنین در گزارش‌های تفسیری خود اعلام کرده،
با توجه به افزایش قابل توجه قیمت ارز و نهاده‌های تولید در سال‌جاری، موضوع افزایش
نرخ فروش محصولات در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان (کمیته خودرو) در حال
بررسی است که این موضوع تا‌کنون به نتیجه قطعی نرسیده است. ایران‌خودرو همچنین در نکته
با اهمیت دیگری تأکید کرده، با توجه به شرایط اقتصادی موجود، تغییرات افزایشی نرخ ارز
و نهاده‌های تولید احتمال تغییر ترکیب تولیدات و فروش محصولات در نیمه دوم سال
۹۷ وجود خواهد داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری،
تاریخ انتشار ۲ آبان ۹۷، کد مطلب:
۳۵۳۵۸، www.newspaper.hamshahri.org

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

آخرین اخبار
پربازدیدترین ها
بانک پاسارگاد شعار سال