امروز دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰
3:30:00 - پنج‌شنبه 1 ژانویه 1970
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
سقوط ناگهاني آسمان در قلب «دِنا»
سقوط ناگهاني آسمان در قلب «دِنا»
خبرگزاري آريا-پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپيمايي آسمان صبح روز يکشنبه ۲۹ بهمن از فرودگاه مهرآباد برخاست تا مسافران خود را به ياسوج ببرد، اما هرگز به زمين ننشست. پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپيمايي آسمان صبح روز يکشنبه ۲۹ بهمن از فرودگاه مهرآباد برخاست تا مسافران خود را به ياسوج ببرد، اما هرگز به زمين ننشست. اين هواپيما […]

سقوط ناگهاني آسمان در قلب «دِنا»

خبرگزاري آريا-پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپيمايي آسمان صبح روز يکشنبه ۲۹ بهمن از فرودگاه مهرآباد برخاست تا مسافران خود را به ياسوج ببرد، اما هرگز به زمين ننشست.

پرواز شماره
۳۷۰۴ هواپيمايي آسمان صبح روز يکشنبه ۲۹ بهمن از فرودگاه مهرآباد برخاست تا
مسافران خود را به ياسوج ببرد، اما هرگز به زمين ننشست. اين هواپيما دقايقي بعد از
ارتفاع گرفتن اي.تي آر ۲۵ ساله از صفحه رادار خارج شد و در ۱۴ مايلي فرودگاه ياسوج
ناپديد گشت. خبرها حاکي از آن بود که اين هواپيما با کوه دنا برخورد کرده است،
بلافاصله بعد از انتشار اين خبر عمليات امداد و نجات آغاز شد، اما به دليل
کوهستاني بودن محل حادثه و شرايط نامساعد جوي امدادرساني با مشکل روبرو شد.

مسوولان
اعلام کردند که اميدي به نجات سرنشينان و خدمه پرواز نيست و در اين حادثه تلخ ۶۶
تن از هموطنان جان خود را از دست داده اند. هنوز غم حادثه نفتکش سانچي و جان باختن
۳۱ دريانورد ايراني فراموش نشده و بار ديگر سقوط هواپيماي مسافربري تهران- ياسوج
افکار عمومي را به شدت جريحه دار کرده است. هموطنان از تمامي نقاط کشور، مسوولان و
فعالان سياسي، هنرمندان، ورزشکاران و کاربران شبکه هاي اجتماعي هر کدام به نوبه
خود به اين حادثه تلخ واکنش نشان دادند و خواستار شفاف سازي اين موضوع به وسيله
مسوولان امر شدند و انتظار شهروندان اين است که مسوولان اين بار ديگر پاسخگويي و شفاف‌سازي
را به ارائه گزارش‌هاي مبهم و ناقصي که قرار است ماه‌ها بعد ارائه شود، حواله ندهند.
، مسئولان سازمان هواپيمايي اعلام کردند اين هواپيما نه‌تنها برجامي نبوده که بيش از
۲۰ سال از عمر آن مي‌گذرد. همين کافي بود که بار ديگر بحث فرسودگي ناوگان هوايي کشور
و ناايمن‌بودن آن مطرح شود. شهروندان اين سوال را مطرح مي‌کنند که با وجود سن بالاي
هواپيما و در حالي که اعلام مي‌شود هواپيماي حادثه ساز همين چند ماه پيش نيز دچار مشکل
شده، چرا اجازه پرواز صادر شده است؟ سوال مهم ديگر به‌دنبال اين اعلام سازمان امداد
و نجات که به‌دليل صعب العبور‌بودن امدادرساني ميسر نيست، مطرح مي‌شود. حال
شهروندان مي خواهند بدانند چرا با وجود شرايط نامساعد جوي اجازه پرواز صادر شده است؟
قاعدتا نمي‌توان قبل از پيدا شدن جعبه سياه هواپيما قضاوت درستي داشت، اما به‌دنبال
سقوط هواپيماي مسافربري تهران – ياسوج سوالات مختلف در ذهن شهروندان چرخ مي‌خورد و
آنها اميدوارند اين بار پاسخ‌هايي روشن دريافت کنند.

گويي
اتفاق حوادث در کشورمان به امري عادي تبديل شده است و در عرض يکسال شاهد فجايع غم
انگيزي بوده ايم که هر کدام قلبمان را لبريز از غم و اندوه کرده است. فروريختن
ساختمان پلاسکو، حادثه ريزش معدن زمستان يورت در زمستان سال گذشته آنچنان همگان را
در شوک برد که هنوز هم خاطره تلخ آنها از ذهن ها بيرون نرفته است. وقوع زمين لرزه
مهيب و پس لرزه هاي پي در پي آن و کشته شدن بسياري از هم وطنان عزيزمان در استان
کرمانشاه در پاييز امسال نيز غم بزرگي برايمان بود.   خبر
آتش سوزي سانچي در آبهاي شرقي مديترانه مي توانست پايان غم انگيزي بر دومينوي
حوادث امسال باشد، اما گويا شنيدن خبرهاي تاسف برانگيز بايد ادامه دار باشد و در
هر مکان و زماني منتظر حادثه اي شوک برانگيز باشيم. در يک سال اخير شاهد انواع
بلاياي طبيعي و حوادث جاده اي که در زمين، آب ها و هوا رخ داده بوده ايم که
اميدواريم دومينوي حوادث تلخ به پايان رسيده باشد…

 

* روح الله مهرجو – کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعي 

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

آخرین اخبار
پربازدیدترین ها
بانک پاسارگاد