امروز چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰
3:30:00 - پنج‌شنبه 1 ژانویه 1970
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
حمايت از کالاي ايراني در جهت تقويت اقتصاد ملي
حمايت از کالاي ايراني در جهت تقويت اقتصاد ملي
خبرگزاري آريا- خريد و حمايت از کالاي ايراني افزايش توليد ناخالص داخلي، رشد و پيشرفت اقتصادي، ايجاد بازار رقابتي، افزايش درآمد سرانه ملي، رفاه و اشتغال زايي بيشتر را در کشور به ارمغان خواهد آورد.همواره ذهنيت بسياري از مصرف کنندگان بر کيفيت پايين کالاهاي داخلي شکل گرفته و با ترويج انديشه برتري کالاهاي خارجي، توليدات […]

حمايت از کالاي ايراني در جهت تقويت اقتصاد ملي

خبرگزاري آريا- خريد و حمايت از کالاي ايراني افزايش توليد ناخالص داخلي، رشد و پيشرفت اقتصادي، ايجاد بازار رقابتي، افزايش درآمد سرانه ملي، رفاه و اشتغال زايي بيشتر را در کشور به ارمغان خواهد آورد.
همواره ذهنيت بسياري از مصرف کنندگان بر کيفيت پايين کالاهاي داخلي شکل گرفته و با ترويج انديشه برتري کالاهاي خارجي، توليدات ملي با بي مهري مواجه شده است. آنچه در اين ارتباط به نظر مي رسد اين است که ايران به انقلابي فرهنگي نياز دارد تا مردم به اين باور برسند که خريد و استفاده از کالاهاي داخلي باعث رونق اشتغال، حفظ کشاورزي، ارزش افزوده و تقويت واحدهاي توليدي و در نهايت توسعه و پيشرفت خواهد شد.
خريد و حمايت از کالاي ايراني افزايش توليد ناخالص داخلي، رشد و پيشرفت اقتصادي، ايجاد بازار رقابتي، افزايش درآمد سرانه ملي، رفاه و اشتغال زايي بيشتر را در کشور به ارمغان خواهد آورد.
سنت خريد ايرانيان در آستانه نوروز، فرصتي مناسب براي رونق بخشي به اقتصاد و چرخه توليد کشور است تا هموطنان در اقدامي ملي و با حمايت از محصولات داخلي، رونق و شکوفايي را به واحدهاي توليدي کشور هديه دهند و بستر توسعه و آباداني کشور را فراهم آورند.
هر کشوري برپايه شاخص هاي ارزشي که دارد بايد براي توليد داخلي و ملي خويش ارزش قايل باشد و به آن بها بدهد با توجه به اين که ايران در يک شرايط حساس و خاص قرار دارد مي توان با تشويق و ترغيب جامعه در استفاده از کالاي ايراني از توليد داخل حمايت و بدين ترتيب به رشد اشتغال و ريشه کني فقر در کشور کمک کرد. براي رسيدن به اين هدف مي بايست با بهبود کيفيت، سبب افزايش صادرات و هم زمينه استقبال ملي از توليدات داخلي را فراهم آورد و اين مساله ارزش ها و مزيت هاي مرتبط و نهفته بسياري را آشکار مي سازد و به ايجاد رقابت در کشور مي انجامد.
استفاده از کالاي ايراني منشا آثار مثبت فراواني براي کشور است و اين مساله به ايجاد ارزش افزوده، رشد اقتصادي کشور، کاهش نرخ بيکاري، جلوگيري از افزايش تورم و ارتقاي درآمد ملي و فردي منجر مي شود و بستر مناسبي براي سرمايه گذاري هاي آينده را در بخش توليد مهيا مي سازد و با افزايش و بهبود کيفيت کالا مي توان مازاد مصرف داخل را به خارج صادر و بدين ترتيب درآمد ارزي قابل توجهي براي کشور ايجاد کرد. بنابراين براي دستيابي به توسعه مي بايست که توجه و حمايت از کالا و توليد داخلي را مدنظر قرار داد.
اقتصاد مقاومتي به اين معنا است که اقتصاد کشور را در برابر تکانه هاي داخلي و خارجي مقاوم ساخت تا به هنگام تهديدهاي مختلف اقتصادي، اقتصاد کشور دچار تزلزل و فروپاشيدگي نشود و به اين منظور بهترين روش فرهنگ سازي براي مصرف کالاهاي داخلي و بومي، تقويت توليد داخلي و بهبود کيفيت اين کالاها به شمار مي رود. در اقتصاد مقاومتي نگاه ما بايد رقابت بيروني و تقويت داده هاي دروني و اقتصاد ملي باشد تا هم مشکلات اقتصادي نظير تورم و بيکاري را بدين وسيله برطرف ساخت و همچنين درآمدهاي ملي و خانوارها را نيز بهبود بخشيد و اقتصاد کشور را به پويايي رساند.
يکي از مهم ترين محورهاي اقتصاد مقاومتي، توجه به توليد ملي و استفاده از کالاي ايراني محسوب مي شود و آن را به عنوان موثرترين راهکار برون رفت و مقاومت مقابل تهديدهاي خارجي، قلمداد مي کند. تقويت اقتصاد مقاومتي سبب مي شود تا کشور، نيازهاي خود را در داخل برطرف و با ارتقاي کيفيت و تنوع محصولات با کالاهاي مشابه خارجي رقابت و کالاي کيفي خود را در برابر رقيبان خارجي عرضه کند.
صداوسيما، رسانه ها و تريبون هاي مختلف تبليغاتي در اين باره مسووليت و رسالت بزرگي برعهده دارند تا با فراخواندن مردم نسبت به مصرف کالاي توليد داخل، همگان را به اين مساله ترغيب و تشويق کنند و آن را به عنوان يک تکليف و وظيفه شرعي و ملي معرفي کنند.
عوامل متعددي را در اين ارتباط مي توان برشمرد که از آن جمله مي شود به نداشتن بسته بندي مناسب، تبليغات، بازاريابي و کارهاي فرهنگي اشاره کرد.  فضاي پسابرجام سبب شد تا با ايجاد مناسبات و روابط با ديگر کشورها و استفاده از تکنولوژي و علم جهان، کيفيت توليد ملي را ارتقا و بدين ترتيب کالاي ايراني به جهان معرفي شود و با پايان دادن به تبليغات دشمنان براي منزوي کردن ايران، موانع پيش روي ايران برداشته شد و ايران پس از برجام مي تواند فرهنگ ها، ارزش ها و توليدات خويش را آشکارا به جهان معرفي و آنها را صادر کند. البته مي بايست که توليد کنندگان نيز کيفيت محصولات را ارتقا بخشند تا به جلب اعتماد عمومي مردم منتهي شود، چرا که کيفيت کالا بهترين تبليغ براي توليد ملي محسوب مي شود و تبليغات صدا و سيما و رسانه ها نيز بايد به نحوي باشد که مردم را به سمت مصرف کالاي ايراني ترغيب و تشويق کند.

خبر جدید  مجلس با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت کرد

روح الله مهرجو
کارشناس ارتباطات و پژوهشگر حوزه اجتماعي

0/5 (0 نقد و بررسی)

داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب

آخرین اخبار
بانک پاسارگاد